Hoe leer je jezelf online marketing aan?

Online marketing is een enorm gebied, en daarom is het in het begin moeilijk om een overzicht te krijgen en de juiste aanpak voor uw eigen bedrijf te vinden. Welke kanalen relevant zijn en welke strategie de beste is, moet individueel worden bepaald.

Want afhankelijk van de bedrijfstak, het aanbod, de doelgroep en de doelstelling komen sommige kanalen natuurlijk op de voorgrond, terwijl andere eerder onbelangrijk zijn.

Maar ondanks alle variabelen zijn er een aantal online marketing basisprincipes die iedereen moet kennen en overwegen.

De website van een bedrijf is de kern van de aanwezigheid op het web en dus de basis voor elke vorm van online marketing. Ook al is het belang van bedrijfswebsites enigszins afgenomen door de opkomst van sociale netwerken, het blijft nog steeds het belangrijkste visitekaartje van het bedrijf.

Content is king

Een typische online marketingfout is het uit het oog verliezen van de kwaliteit van de inhoud bij het overwegen van het bereik van marketingcampagnes.

De afgelopen jaren is gebleken dat content-gerichte contentmarketing veel duurzamer is dan klassieke reclame zoals tv-reclames of banners.

Elke marketeer zou zich ervan bewust moeten zijn dat in de online marketing meer en meer de nadruk wordt gelegd op zogenaamde inbound methoden. Dit betekent dat de inhoud zo aantrekkelijk is vormgegeven dat de gebruiker er zelf naar op zoek gaat – en dat de inhoud niet naar de potentiële klant wordt gestuurd, zoals bij klassieke reclame het geval is.

Daarom moet de nadruk liggen op hoogwaardige, interessante en onderhoudende inhoud die een toegevoegde waarde biedt voor de lezer. Door zich op te werpen als deskundige op het eigen vakgebied wekt men het vertrouwen van de doelgroep.

Goede inhoud vormt de basis voor succes in online marketing. Het vormt de basis voor zoekmachine-optimalisatie en beïnvloedt als belangrijke kwaliteitsfactor ook vele andere marketingdisciplines. Het is belangrijk dat de inhoud altijd uniek is. Zogenaamd unieke inhoud is een must – men mag in geen geval inhoud kopiëren of achteloos inhoud van andere marktdeelnemers overnemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.