Hoe wordt je online gevonden?

De zoekmachine optimalisatie van de vroege jaren ’90, waarin keyword stuffing en spam backlinks tot de goede toon behoorden, zijn verleden tijd. Gelukkig maar…

Tegenwoordig zijn de basisregels en benaderingen om websites te helpen meer organisch verkeer te krijgen, volledig veranderd. De SEO’ers van vandaag richten hun strategie├źn en benaderingen op de gebruikers, niet langer op de zoekmachine. Google ondersteunt dit door website-eigenaren te “dwingen” om een hoge gebruiksvriendelijkheid centraal te stellen.

Het doel van elke algoritme-update van Google is om de kwaliteit van de zoekresultaten voor gebruikers voortdurend te verbeteren. Dit betekent vooral dat gebruiksgemak en inhoud van hoge kwaliteit, evenals informatieve en unieke inhoud, door Google worden beloond.

Deze nieuwe benadering van optimalisatie verschilt fundamenteel van de vroegere methodes, waarbij websites uitsluitend voor de zoekmachines werden geoptimaliseerd om rankings te verkrijgen. In die tijd speelde de tevredenheid van de gebruikers een bij rol.

Wat wilt de gebuiker?

Een van de belangrijkste doelstellingen bij zoekmachine-optimalisatie is natuurlijk de website op alle inhoudelijke en technische factoren (on/off page) op peil te brengen.

De volgende vragen moeten echter ALTIJD op de voorgrond staan: “Hoe gedragen gebruikers zich op website XY?”, “Waarnaar zoeken gebruikers?”, “Welke onderwerpen zijn momenteel trending in het vakgebied of de bedrijfstak XY en zijn het meest interessant voor gebruikers?”, “Wat doen concurrenten anders of zelfs beter?”.

Uiterlijk bij de volgende strategievergadering voor een bepaalde klant, moeten SEO’s zich met deze vragen bezighouden. Want uiteindelijk gaat het niet om wat de zoekmachine interessant vindt, maar om de gebruiker.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.